Årets Matgledebedrift 2020 – vinneren er kåret!

Beitostølen Helsesportsenter - vinnerbilde

Gleden sto i taket da Beitostølen Helsesportsenter ble utropt som vinnere!

Vinner i den tradisjonsrike konkurransen Årets Matgledebedrift er kåret torsdag 22. oktober 2020. Førsteplassen gikk til Beitostølen Helsesportsenter, 2. plass til Skaslien Gjestgiveri og 3. plass til Britannia Hotel. Vi gratulerer!

Toppbildet, fra venstre: Dagny Britt Frøyen, Astrid Nyquist, kjøkkensjef Line Onstad, Nina Christin Dokken og Hilde Lund.

Årets Matgledebedrift er en tradisjonsrik konkurranse som har vært avholdt i flere år. I år er det 13. gangen!
– Vi i juryen har denne gang hatt et ekstremt vanskelig valg, da det har vært tidenes jevneste konkurranse med mye matglede der ute, sier jurymedlem og matfaglig ansvarlig i TINE Partner, Pål Jetmundsen.

Matglede og livsglede i 50 år

Vi gratulerer vinneren av Årets Matgledebedrift 2020 – Beitostølen Helsesportsenter!
Her er matglede det samme som livsglede. Man skal være stolt av jobben sin, og det man serverer – da leverer man bra. Og på dette stedet må de se gjestene rett i øynene når maten serveres, så det er viktig å ha hjertet med seg. Og en bursdagshilsen fra selveste Kong Harald viser hvor viktige stedet har vært og er for mange i 50 år.

Gjennom 50 år har senteret bidratt til å skape eventyrlige mestringsopplevelser for mange mennesker, noe de har gjort ved å ta utgangspunkt i hva den enkelte faktisk kan få til, og ikke hva de feiler. Beitostølen Helsesportsenter gir rehabiliteringstilbud til barn, ungdom og voksne med ulike diagnoser, funksjonsnedsettelser og funksjonsnivå – og for å få mest mulig ut av dette er maten og matgleden viktig. Selv med utfordringen med 20–30 dietter hver dag tar gjengen på kjøkkenet dette på strak arm. 

Snuoperasjon i forbindelse med koronasituasjonen
Situasjonen med covid har her, som mange andre steder, blitt benyttet til å tenke nytt og til å legge om den tradisjonelle buffeserveringen. Så fra å være et kjøkken som besto av en meget statisk meny, har det blitt til et levende kjøkken med dynamisk meny, der kokkene får medbestemmelsesrett og muligheten til å påvirke. Ekte matglede starter med eierskap til det man lager. Rett og slett en skikkelig snuoperasjon!

Kjøkkenet følte fort at dette ble et nytt springbrett til å utfolde seg. Under mottoet lånt av Pippi: «Det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg sikkert til» – ble det nytenkning både i måten å formidle matkunnskap, servere, tilberede og involvere mat som del av rehabiliteringstilbudet. 

Tar barna på alvor
Matglede hos barna på stedet er ekstra viktig. Å smake på nye ting kan nemlig være skummelt noe som kjøkkensjefen tar på alvor. Rene «smaksøkter» der barna blir oppfordret til å smake på forskjellige matvarer er noe av det som gjøres.

Kostholdsveiledning og mestringsfølelse
Helsesportsenteret holder også kostholdsveiledning for ungdomsgrupper noe som er svært viktig for å mestre hverdagen. Kjøkkensjefen ønsker seg kurskjøkken slik at brukerne kan få opplæring i praksis. Kanskje det blir en mulighet nå! Det at barn og ungdom selv medvirker i praksis og lærer om «gode matpakker», «mat på tur», «sunne matvaner» eller at foreldrene får gode innspill på «smarte mattriks hjemme» gir flotte muligheter for overførbare erfaringer. Noe som skaper virkelig mestring!

– Som en vitamininnsprøytning!  

– Seieren for vårt team betyr først og fremst anerkjennelse for jobben vår, sier en lykkelig kjøkkensjef ved Beitostølen Helsesportsenter, Line Onstad, som følte det som en seier allerede når de var i semifinalen.
– Vi jobber jo for å fremme matglede hver dag, så dette inngår jo i jobben vår. Jobben blir jo å la dette smitte over på våre brukere her på senteret. Når de er fornøyde, da er vi fornøyde, sier hun. – Og denne seieren er som en vitamininnsprøytning – full jubel og brede smil!

Vi må være gode formidlere
Kjøkkensjefen mener at halve jobben deres er å formidle. Maten skal være god, men den skal også presenteres bra – og de som har laget den, skal ha eierskap til den. De skal vite opprinnelse. Og de som serverer den er enda viktigere formidlere.
– Jeg har jo et mål om at vi skal bli en spydspiss innen vårt felt her i landet, og det målet står jeg ved, sier Onstad. – For at vi skal bli det, må jo første bud være at folk vet hvor gode vi egentlig er, og da er en slik pris med på å kunne løfte fram kjøkkenet fra en tåkesky – ut i verden og inn i markedsføring.

Fortjent anerkjennelse til teamet
– Denne prisen er med på å gi oss den anerkjennelsen teamet fortjener, sier kjøkkensjef Onstad. – Det beste med denne konkurransen er at vi har måttet gå etter i sømmene hva vi egentlig driver med, nesten som å jobbe med lærlinger, man må skjerpe seg!

– Vi er et team, som jobber sammen, derfor klarer vi å utføre saker … sammen, avslutter kjøkkensjef Line Onstad ved Beitostølen Helsesportsenter.

(Saken fortsetter under bildet)

Skaslien Gjestgiveri er lykkelige sølvvinnere i årets konkurranse!

Hjerte for tradisjonsmat og videreutvikling av kokkefaget 

Andreplassvinneren viser matglede fra morgen til kveld. Skaslien Gjestgiveri forbindes med mat og sin hjertegode service med svært lange tradisjoner. Ja, helt tilbake til 1950-tallet. Mat som blir laget med kjærlighet. Mat som blir laget fra bunnen av. Mat som blir laget på de beste, norske råvarer. Mat som alle på kjøkkenet er med å utvikle hele tiden.

I tillegg ligger det Skaslien Gjestgiveri tett om hjertet å ivareta tradisjonsmat og er helt bevisst sin rolle i det lokale næringsliv. Samtidig tar de også sitt ansvar når det gjelder videreutvikling av kokkefaget, noe de beviser til det fulle ved å ha uteksaminert lærling nummer 46 i år!

Fra morgen til kveld jobbes det med oppskrifter, baking, smaking, testing, komponering, utforsking av krydder og testing av råvarer. Her skal både gjesten og de ansatte være fornøyde!

Kjærlighet til både råvarene og de ansatte

Glad frokostgjeng på Britannia Hotell. Foto: Wil Lee-Wright Hos 3. plassvinneren – Britannia Hotel  – jobber de strategisk med å bygge helhetlige og unike konsept der råvarene er i fokus, der de fremmer det beste regionen og Norge har å by på. Dette til glede for gjestene som kommer både kortreist og langveisfra – liten og stor, gammel som ung.

Britannia Hotel jobber også målrettet med å utvikle dyktige lærlinger i sine konsepter noe som er en selvfølge med alle de muligheter som er på dette stedet. Dette er ikke bare et overnattingssted – dette er en destinasjon, et opplevelsessenter for nytelse.

Ikke nok med det, men en av hotellets restauranter ble belønnet med Michelin-stjerne kun etter 1 år i drift. Det står det stor respekt av! Her trylles det med råvarer fra nær og fjernt, og våre produkter blir servert i de lekreste og smakfulle kombinasjoner.

Fjerdeplassen

Årets fjerdeplass gikk til de andre tre finalistene: 

  • Granly Stiftelse, Kapp
  • Løkentunet sykehjem, Askim
  • Puttara FUS-barnehage, Kongsvinger

Flotte premier!

1. plass: Matfaglig tur til konkurransen Bocuse d’Or Lyon i juni 2021.

2. plass: Matfaglig tur med reise og overnatting til Ørjan Johannessen og Bekkjarvik Gjestgiveri.

3. plass: Matfaglig inspirasjonsdag med TINE Partners egen konditor Bernhard Azinger og kokk og matfaglig ansvarlig Pål Jetmundsen på TINE Kjøkken Proff i Oslo, inkludert reise og overnatting.

Juryens sammensetning

Juryen består  av gullvinner fra Bocuse d’Or Lyon 2015, Ørjan Johannessen, og fra TINE Partner: sjef for TINE Kjøkken Proff – Kenneth Myklebust, kokk og matfaglig ansvarlig – Pål Jetmundsen og konkurranseansvarlig – Brita Unnerud.

Juryen besøkte i år alle semifinalistene

Av de nominerte i konkurransen valgte juryen ut 12 semifinalister, og alle disse fikk muligheter til å vise fram sin fremragende matglede da juryen kom på besøk. Ut fra besøkene valgte juryen ut seks finalister.

Vi håper de andre seks semifinalistene fortsetter sitt gode arbeid med matglede:

Kleivstua Hotell, Krokkleiva
Jønsberg videregående skole, Stange
Politiets Fellestjenester, Oslo
De 3 Stuer Lysegården, Trondheim
Bergheim barnehage, Trondheim
Brød&Sånt, Malvik

Konkurransen Årets Matgledebedrift gjennom tidene

Konkurransen har vært gjennomført fra 2008 så konkurransen arrangeres for 13. gang nå i 2020.

I 2008, 2009 og 2010 delte TINE Partner ut tre førstepriser: en for kantine, en for hotell og en for fastfood.

  • Årets Matgledekantine
  • Årets Matgledehotell
  • Årets Matgledefastfood

Forløperen til denne prisen var «Årets Melketeam» på kantine.  En konkurranse som ble gjennomført med stort engasjement med premiebesøk hos blant annet Brimi.

Fra 2011 ble det slått sammen til en førstepris.

  • Årets Matgledebedrift

Navn på tidligere vinnere

2019  Drømmehagen barnehage på Frekhaug
2018  De 3 stuer Trondheim innovasjonssenter i Trondheim
2017  Solborg Bo- & aktivitetssenter i Ski
2016  Thon Hotel Lofoten i Svolvær
2015  Voksenåsen Kultur og Konferansesenter i Oslo
2014  Nygård Sykehjem i Sandefjord
2013  Treats Personalrestaurant & catering i Oslo
2012  Albatross Frende Forsikring i Bergen
2011  ISS Subsea 7 i Stavanger

2010
• Vinner Årets matgledekantine: De 3 Stuer avdeling Otto Nielsens vei i Trondheim
• Vinner Årets matgledehotell: Rica Nidelven i Trondheim
• Vinner Årets Matgledefastfood: Kjuttas Brød og Salat i Dyreparken i Kristiansand

2009
• Vinner Årets matgledekantine: Wilberg Vassbotnen i Stavanger
• Vinner Årets matgledehotell: Rica Nidelven i Trondheim
• Vinner Årets matglede fastfood: Bergbys Familierestauranter i Skien

2008
• Vinner Årets Matgledekantine: National Oilwell fra Kristiansand
• Vinner Årets Matgledehotell: Radisson SAS Beito Hotel på Beitostølen
• Vinner Årets Matgledefastfood: Bergbys Familierestauranter i Skien