På premietur til trønderriket

Toppbanner Britannia 3. plass

Svein-Tore Kræmer, Christopher Davidsen og Fabian Mûnz på Britannia. Alle foto: Brita Unnerud

Da var tiden kommet for Ullerud sentralkjøkken i Drøbak til å ta ut premien i den tradisjonsrike konkurransen Årets Matgledebedrift – en konkurranse arrangert av TINE Partner for 12. året på rad.

Årets 3. plass gikk, ifølge juryformann Ørjan Johannessen, til et team med engasjement utenom det vanlige. Matglede, skapervilje og glød – og lysten til å bli bedre og utvikle seg ligger langt utenpå, og disse rosende ord ga flybillett til Trøndelags største by Trondheim.

Kåring i den tradisjonsrike konkurransen Årets Matgledebedrift gikk av stabelen i oktober og premien for 3. plassen var et besøk på ærverdige hotell Britannia hos mesterkokk Christopher Davidsen, og et velsmakende måltid i flotte omgivelser i selveste Speilsalen. 

Stå-på-vilje i hverdagen ga resultater

For å motivere og premiere de ansatte for deres stå-på-vilje i konkurransen, valgte kjøkkensjef Bjørg Helene Thue på Ullerud å sende to av sine ansatte på inspirasjonsturen. Å dele på godene er hennes ledestjerne. 

– Hva betyr det for dere å få anledning til å være med på en premietur som denne til Britannia Hotel?  

– For vår del er det deilig å få «kredd» for arbeidet vi legger ned i matglede, service og opplevelser for våre beboere. Vi får helt klart lyst på flere slike opplevelser, og det kan vi få med å bli enda bedre. Målsettingen og motivasjonen er helt klart til stede, sier Fabian Münz og Svein-Tore Kræmer fra Ullerud.  

Glimt av en kamskjell-delikatesse i Speilsalen En fantastisk opplevelse

– Hva synes dere om premien og besøket i Speilsalen?  

– Vi følte oss godt ivaretatt. Totalt en helt fantastisk premie, sier de enstemmig om årets 3. premie.

Rett og slett en helt fantastisk opplevelse – en opplevelse med mat og drikke som gutta ikke har vært i nærheten av tidligere.

 – Hvordan kan dere ta med dere inspirasjonen fra oppholdet på Britannia Hotel tilbake til de ansatte og beboerne på Ullerud?  

– Vi følte at vi ble sett og hørt, at vi var viktige gjester, både for TINE og for hotellet. Inntrykkene her ønsker vi å ta med oss videre ved å bli enda bedre på å se og høre på våre beboere. Service er nøkkelen til suksess og trivsel, både for beboere, men også for oss som jobber på Ullerud, sier Svein-Tore med et stort smil. Det er viktig å bestandig være behjelpelig og ha et godt smil på lur, fortsetter han. 

Juryen har en klar følelse av at beboerne kan vente seg mer eksperimentelle desserter og andre go’biter fremover, og noe velsmakende i glasset også på en solfylt dag. Kanskje servert av årets russ som en del av den populære «Omsorgsknuten».  

Bedre kommunikasjon ga resultater

Vi spurte også kjøkkensjefen i forkant om hvorfor hun ønsket å melde på bedriften i konkurransen.

– Vi har lenge tenkte at vi skulle melde oss på konkurransen for å bli bedre på kommunikasjon med avdelingene, tettere samarbeid, vilje til å gjøre det lille ekstra, å få de som jobbet på avdelingene begeistret gjennom å vise interesse for deres arbeid. Målet var å få en bedre forståelse for hverandre, ifølge Bjørg Helene Thue.  

Vi ble mer nysgjerrige og spør videre: – Hva har 3. plassen i konkurransen betydd for dere?

– Plasseringen har allerede betydd enormt for oss. Vi har satt tekst på alle etiketter «Bronsemedalje i Årets Matgledebedrift 2019» på våre menyer både ut i bygda og internt, i kafeen vår og i all markedsføring fra oss.

– Vi har fått et godt rykte med god og sunn mat, og økt besøk i restauranten Huskestua. Øking på matleveringen ute på bygda og alt dette kommer brukeren til gode med bedre helse, rett og slett forebygging. Og ikke minst mer aksept hos politikerne som er viktig å ha med på laget, sier kjøkkensjefen.   

Årets Matgledebedrift 2020

Og for dere bedrifter som er litt usikre på om dere skal melde dere på konkurransen, har kjøkkensjefen Bjørg Thue en klar anbefaling:

– Det er bare å melde seg på for å få en stolthet over det arbeidet dere gjør. Tenk over og skriv ned alt. Hva er det dere gjør som gir matglede hos gjest eller bruker? Da kommer dere til å ramse opp en hel del og dere melder dere på konkurransen! Det å melde seg på konkurransen mener jeg også viser at bedriften er interessert i den beste leveringen av både matglede og produkt.

– Jeg gleder meg til å se mange bransjekolleger som deltagere i konkurransen neste år, avslutter kjøkkensjefen.

 Flotte erverdige Britannia Hotel i pepperkakeversjon