Har du hørt om kostholdsrådene?

Canteen januar kostholdsråd

Bak Helsedirektoratets kostholdsråd ligger en omfattende gjennomgang av all tilgjengelig forskning om sammenhengen mellom mat og helse.Rådene byr ikke på noen store overraskelser, men det betyr på ingen måte at de ikke er viktige. De kan brukes som en rettesnor for hva hverdagskostholdet bør inneholde.

Spis variert

Kort sagt bør vi hovedsakelig spise plantebasert, med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. Vi bør begrense mengden rødt og bearbeidet kjøtt, salt og mat og drikke med mye sukker.

Helsedirektoratet sine elleve kostholdsråd:

1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

2. Ha en g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet

3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

4. Spis grove kornprodukter hver dag.

5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

6. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

7. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.

8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.

10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

11. Velg vann som tørstedrikk.

 

Følger vi kostholdsrådene?

Hvordan vet vi egentlig hva vi nordmenn spiser? Kunnskap om nordmenns kosthold får vi blant annet fra landsomfattende kostundersøkelser, som gjennomføres av myndighetene. Norkost 3 ble utført i perioden 2010-2011.

Blant annet viste undersøkelsen at bare 22 % av mennene og 25 % av kvinnene spiste "5 om dagen". Kun 27 % av mennene og 25 % av kvinnene spiste nok grove kornprodukter. Om lag 30% av både mennene og kvinnene spiste fisk til middag 2-3 ganger i uken.

5 om dagen og tre om dagen?

Det trenger ikke være så vanskelig å spise variert og balansert. Og for å gjøre det enda enklere er noen av rådene gjort mer konkrete. De fleste har kanskje hørt om 5 om dagen, men har du hørt om 3 om dagen? 

Høsten 2017 ble rådet om magre meieriprodukter konkretisert til å gjelde tre porsjoner meieriprodukter hver dag. Det er for å sørge for at man får i seg nok kalsium og jod. Tre porsjoner kan for eksempel være melk på kornblandingen til frokost, en liten yoghurt som mellommåltid, og ost som pålegg på en av brødskivene til lunsj.   

Du kan lese mer om kostrådene på helsenorge.no

Produkter fra TINE i denne artikkelen

Alle priser vises eks. moms