Visste du dette om melk?

Melk toppbilde

Mange kjenner til at melk er en viktig kilde til kalsium, men vet du hvilke andre næringsstoffer melken bidrar med?  

Melk og meieriprodukter bidrar med mye godt for kroppen og er blant annet de viktigste kildene til kalsium i det norske kostholdet. De er også kilde til disse næringsstoffene*:

  • Proteiner
  • Vitamin B12
  • Fosfor
  • Vitamin B2
  • Jod

*Ett glass melk gir 15 % av anbefalt inntak for kvinner.

Hvor mye melk gir nok kalsium?

Hvis du drikker en halv liter melk hver dag (tre glass), får du i deg nok kalsium så lenge du ellers spiser vanlig kost. Du kan også få i deg kalsium ved å spise yoghurt eller ost. Det kan da være greit å vite at det er omtrent like mye kalsium i ett glass melk som i ett beger yoghurt eller i to tykke skiver med gulost.

Sammen med fosfor er kalsium viktig for blant annet tenner og skjelett. Både muskler og nerver trenger kalsium for å fungere normalt.

Barn og unge trenger kalsium for normal vekst og utvikling av skjelett og tenner, mens voksne trenger tilførsel av kalsium for å vedlikeholde et sterkt skjelett og sørge for nok kalsium til andre oppgaver i kroppen.

Får du i deg nok kalsium?

Test deg selv med kalsiumkalkulatoren på melk.no - og se om du får i deg nok kalsium! 

Kilde: www.melk.no

Produkter fra TINE i denne artikkelen

Alle priser vises eks. moms